Thursday, September 2, 2010

Janji Melayu

Mesti semua orang pernah dengar kan dengan istilah ‘janji melayu’ ni. Kalau lambat datang apa-apa perjumpaan ada la orang yang akan cakap “biasa la tu.janji melayu”. So istilah ni seolah-olah menggambarkan orang melayu tu sangat tak tepati janji terutamanya yang berkaitan dengan masa. So orang bila dah berjanji dengan orang melayu mesti tak expect akan ditepati kn. Itu la yang aku fikir. Kadang-kadang tu bila dah kena kat diri sendiri aku pun rasa geram,marah. Tapi apa boleh buat selagi orang melayu sendiri tak nak ubah metaliti ‘janji melayu’ ni. Sampai bila-bila la mentaliti ni akan kekal dalam diri diorang kn. Lepas tu turunkan pula ke anak cucu. Bila dah macam tu sampa bila-bila la melayu akan terus layu.
Cuba tengak bangsa lain contohnya cina la yang selalu kita tengok. Rata-rata sangat tepati masa. Bagi diorang masa tu sangat penting. Masa tu bernilai macam emas. Kalau lambat mesti akan rugi sebab masa tak boleh nak putar balik macam putar jarum jam. Sebab tu kita tengok ramai je bangsa cina yang berjaya. Paling kurang pun mampu ada perniagaan sendiri.
Tapi sebagai orang melayu dan orang islam masih ramai yang tak sedar kepentingan masa ni. Dalam al-quran sendiri ada surah tentang masa. Sepatutnya orang melayu isalam ni sedar dan ambik pengajaran dari surah al-asry. Baru la bangsa kita tak dipandang hina. Boleh jadi bangsa yang berjaya macam bangsa cina, jepun dan yang lain-lain. Dulu pernah dengar ada sorang prof tu cakap kenapa US senang-senang je nak serang iraq, afganistan dan negara-negara arab yang lain. PBB pun macam buat tak kisah je. Cuba serang Yahudi,jepun cina atau negara-negara eropah yang lain. Mesti rata-rata akan buat bantahan. Kenapa ? sebab negara-negara tu menyumbang kepada dunia samada dari segi teknologi atau intelektual. Contohnya jepun dengan teknologinya dan kebanyakan negara eropah dengan produk-produk automotif yang berkualiti tinggi. Tapi umat islam ada sumbang apa? Dunia hanya pandang islam sebagai umat yang pemalas dan pengganas.
Ok berbalik kepada melayu. Orang melayu ramai yang islam so melayu juga tergolong dalam umat yang dipandang rendah oleh masyarakat dunia yang lain. Mungkin kalau kita mampu ubah mentaliti ‘janji melayu’ kita mampu mencapai kejayaan yang lebih gah. Bukan dipandang rendah selama-lamanya.
Harap-harap kita sama-sama dapat berubah kepada yang lebih baik. Diri aku sendiri pun belum cukup sempurna. Kadang-kadang tu rasa malas ada juga. Tapi apa yang penting aku berharap mampu untuk lebih menepati masa. Mungkin macam ni orang lain pun akan turut rasa apa yang aku rasa. Berubahlah untuk kebaikan dan tak akan rugi walaupun sedikit.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...