Thursday, September 23, 2010

Duit Raya

Dulu masa zaman kanak2 kalau dah bln puasa tu mst xsbr2 nk raya.raya ni satu je yang bes dalam kepala otak budak2 kn.duit raya.baju raya tu no 2 la.hari last puasa dh meeting dgn mber2 kampung plan nk kutip duit raya start dari rumah sape dulu.dh aim awal2 rumah yg wajib pegi.ofkos la rumah tu bg duit plg banyak kn.memang mata duitan habis la.haha.

Habis je sembahyang raya awal2 lagi aku dh pegi tunggu kat kubur.time tu org bagi budak2 sorang singgit je.skang dh dua hinggit kot.tp zaman2 aku dlu singgit tu dh cukup byk la.rumah yang bese2 je dapat sorang dua kupang je.tu pn dh syok xingat.bkn senang org nk bagi duit saje2 kn.dalam kepala otak dh pikir kete dash yankuro dh time tu.kete tu memang wajib ada la.kalo x dok sorang2 la xde mber nak main.haha..ok blik pada duit raya.ingat2 aku rumah yang bagi singgit time tu satu je.bagi duit syiling emas tu.dh petang2 sket kompen poket baju melayu tu dh rasa macam nak koyak sebab penuh dengan syiling je.so nak senang bawak la plastik sorng 1 nk isi syiling tu xnk bagi berterabur.rumah org xknal pn aku bantai pegi gak.ambik duit raya je trus blah.memang teruk la kalo dok pikir2 balik skang ni.haha.tak sanggup aku nk buat bile dh bsar ni kn.bengong gila.dah nak magrib baru reti nak balik rumah.lpas tu mak diam2 je ambik duit raya ktorng nak pegi masuk dlm akaun.habis hancur plan nk beli kete dash yankuro.puas meraung pn xdpt.huhu..

duit syiling emas singgit

Tapi budak2 zaman skang ni msti xlayan kn kalo dapat duit raya sekupang dua.paling koman pun msti bagi singgit.kalo x raya taun depan memang boikot la rumah tu.kene plak cap kedekut.dh xpyh jalan bawak plastik sorng satu sebab orng dh letak duit raya dalam sampul.dulu2 mana ada.rumah yang kaya2 je ada macam tu.macam raya taun ni kerek je kazen2 aku dok tayang sampul duit raya diorg.mentang2 aku dh xdpt duit raya.haish.tapi last aku gak dapat duit raya paling byk dari diorg.mak2 sedara ofkos la bagi sorang rm10 kn.dah besar.
lebih kurang macam ni la sampul aku dapat taun ni dgn isi sekali :P
p/s: apa pun time2 raya jangan la main mercun.dalam paper dh mcm2 berita kemalangan pasal mercun ni.ingatla yang tersayang.:D

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...