Thursday, December 23, 2010

AFF Piala Suzuki 2010

Malaysia masuk final selepas dah 14 tahun. Mungkin mutu bola sepak Malaysia dah makin meningkat atau corak permainan bertahan Malaysia atau permainan yang pasif membuatkan Malaysia bernasib baik untuk layak ke final. Apa pun kita tunggu keputusan final nanti. Adakah corak bertahan Malaysia mampu menyekat serangan Indonesia yang pantas. Tapi aku tengah pikir lagi ni final nanti nak layan kat tv ke nak g stadium. Adoi bnda ni pn blh wat semak kepala otak. Kalau tgk kat tv kne bayar harga makanan je lebih kurang 6hinggit. Perut pn kenyang. Kalau g stadium kene bayar 30hinggit tiket. Kalau lapar kene beli berger samai 6hinggit. Dah la roti xbakar daging belah 2 memang tak kenyang. Baik tgk kt tv je kan. Duit tu blh wat main badminton plak. *pandai gak kn kepala otak aku pikir.haha.

Ok cukup la tu aku mengarut. Nak cite pasal piala Suzuki sebenarnye.

Nama asal Suzuki Cup ni dulu2 Tiger cup. Macam mana dapat nama Tiger cup aku pn tak tau. Malas nk wiki. Sape2 rajin cari la sendiri ye. Aku nk ckp pasal Suzuki cup je. Suzuki cup ni dapat nama sebab syarikat suzuki bermurah hati untuk meneruskan sponsor diorng untuk piala ni. Simple je sebab dia.haha.

Macam yang aku ckp tadi Malaysia dh 14 tahun tak masuk final tu kira sekali dengan Tiger cup la sebab kejohanan yang sama gak. Nama je dh lain. Last final Malaysia tahun 1996. Malaysia kalah. Dengan sapa aku xtau. Time tu aku tak tgk bola lagi. Nak cari aku malas.hehe. Indonesia pulak dah masuk kali keempat masuk final. Tapi tak penah menang pn. Suzuki ataupun Tiger cup ni Thailand, Vietnam dgn Singapore je penah menang. Tapi juara bertahan Vietnam dah Kalah dgn Malaysia. So Malaysia ada harapan kot nak menang walaupun match peringkat kumpulan Indonesia dh bedil Malaysia 5-1. Mungkin time tu pemain Malaysia ghairah sgt kot lepas leading 1 gol. Harap defence Malaysia belajar sesuatu la dari match dulu.

Suzuki cup ni unik sikit kalau nak banding dengan kejohanan bola sepak yang lain. Kejohanan lain ada final sekali je. Tapi Suzuki cup ni ada 2 kali final. Sekali main kat Malaysia lagi sekali main kt Indonesia. So mcm tak surprise sgt la untuk final yang pertama ni sebab ada 90 minit lagi lepas tu.

So apa pun harap2 pemain Malaysia dapat fokus untuk kedua-dua final nanti. Jangan buat kesilapan bodoh mcm gol sendiri ke bagi penalti free ke kuti kad merah banyak ke. Skor gol banyak2 yang penting. Lepas tu main la bertahan puas2.



* Tak sabar tunggu Ahad ni nak tgk final pertama lepas tu final kedua pulak hari rabu 29 dis 2010. Norshahrul Idlan Talhah menjadi tonggak kekuatan serangan Malaysia





No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...