Wednesday, January 5, 2011

2011

Salam tahun baru 2011. Sepatutnya entry ni dh 5 hari keluar tapi malas nak menaip. So lambat la sikit. Hari ini dah 5 hari kita melangkah ke tahun 2011 dan dah sebulan masuk dalam tahun baru hijrah 1432. Semoga 2011 dan 1432 ni memberi lebih kejayaan kepada kita khususnya umat Islam di Malaysia ni.

Sekarang ni dah jadi macam adat pulak rakyat negara kita menyambut tahun baru. Menyambut tahun baru ni tak salah kalau disambut dengan penuh kesyukuran kepada-Nya. Tapi sangat susah nak tgk kalau orang kita ni nak sambut tahun baru macam tu terutamanya sambutan tahun masehi. Kalau tahun hijrah tu memang ada walaupun segelintir je yang sambut. Itu pun berapa ramai sangat golongan muda yang terlibat. Kalau sambutan tahun baru masehi ni tak payah suruh. Awal2 lagi dah tunggu kat mana2 dataran or stadium sebab nk tgk konsert sambutan tahun baru. Kat  tempat konsert memang sah2 la campur lelaki dan perempuan tak kira muda ke tua. Tak cukup dengan konsert ditambah lagi dengan arak. Anak2 muda MELAYU sekarang ramai yang dh minum air kencing syaitan tu mcm minum teh je. Dah takdak rasa bersalah or at least rasa malu malah berbangga lagi. Kalau dah mabuk bercampur pulak lelaki perempuan tak hairan la kalau bulan 9 ni banyak kes buang anak. Kalau kerajaan sediakan tempat khas lagi la menjadi2 kes buang anak ni.Benda ni ada kawan yang cerita. Diorang sendiri tengok sebab diorang ada pergi berdakwah masa malam sambutan tahun 2011 baru2 ni.

Dengan keadaan anak muada sekarang macam mana negara nak lahirkan pemimpin untuk masa depan untuk anak2 cucu kita. Macam mana negara kita nak terus membangun sebagai negara Islam yang maju dan produktif di persada dunia. Kalau minda anak2 muda sekarang dah dijajah dengan budaya yang tak elok macam tu lama2 dah tak ada lagi yang nak mewarisi budaya melayu kita dan terus membangunkan Islam di bumi Malaysia ni.

So sebagai generasi muda sama2 la kita berusaha untuk membanteras gejala2 tak elok ni. Antara usaha2 yang boleh dibuat macam berdakwah pada malam tahun baru yang ada kawan2 saya yang terlibat. Dengan cara tu Alhamdulillah kita dapat menarik segelintir anak2 muda yang masih ada cahaya Islam dalam hati diorang untuk kembali ke jalan yang diredhai-Nya.

 
kan bagus kalau ramai2 macam ni pergi masjid-gambar dari sini

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...