Thursday, April 14, 2011

Kenapa Kita Perlu Solat

Sekarang ni kalau la kita ditanya, “kenapakah  kita perlu bersolat?” Ada macam2 jawapan bergantung kepada orang yang ditanya. Bagi orang yang angkuh dan kufur mungkin dia cakap perlu ke kita solat. Dan bagi mereka solat tu perkara yang dilakukan hari yang tak ada apa2 makna dan sangat mengambil mudah. Kalau rasa nak solat mereka buat kalau rasa malas tak payah buat. Macam mana kalau Allah pun buat macam tu kat kita. Bila kita solat Dia bagi segala nikmat. Bila kita tak solat Dia terus tarik nikmat tu contohnya Dia ambil tangan kita. Tak ke haru macam tu. Tak kan sampai macam tu baru kita rasa nak solat kot. Kita jangan lupa Allah boleh buat apa saja yang Dia nak. Dia  Maha Berkuasa.

solat la selagi berdaya


Jadi bila orang bertanya, mengapa kita perlu bersolat? Dan aku rasa ni la jawapannya, “bukan ke ini salah satu cara kita berterima kasih Dia, Allah yang telah memberi kita segala nikmat di dunia ni , dan kita jangan lupa Allah boleh tarik balik segala nikmat yang diberi tu bila2 masa ja. So, tak salah kita jadi hambaNya yang bersyukur sekurang-kurangnya dengan bersolat 5 waktu sehari. Lagi bagus berjemaah. Aku sendiri dalam proses memperbaiki tahap kerajinan solat berjemaah. Semoga Allah memberi kekuatan kepada aku untuk rajin solat berjemaah. Amin.

Selain tu bersolat juga dapat menyucikan jiwa kita. Bayangkan la dalam kehidupan kita hari-hari, macam2 dosa kita buat secara sedar atau tak sedar. Semakin banyak dosa kita semakin kotor jiwa atau hati kita. Sama la macam pakaian kita, kalau asyik pakai ja tak dibasuh mesti kotor dan berbau kan. Kita pun dah tak sanggup nak pakai lagi. Macam tu juga la hati kita. Tapi kita tak nampak kekotoran tu dengan mata kasar. Kita boleh rasa. Bila kita makin malas beribadat maksudnya hati kita dah kotor. Saya sebagai pelajar kalau time belajar tu rasa susah je nak masuk apa yang diajar oleh pensyarah maksudnya hati dah kotor. Susah nak terima ilmu. Oleh itu rajin2 la bersolat selain membaca al-Quran untuk menyucikan hati kita. Semoga hati kita bersih dan mudah kita nak terima ilmu dan rajin nak beribadat kepada Allah.

So kepada pembaca blog ni yang masih ambil mudah pasal hal solat ni harap dapat la kita memperbaikinya sama2. Segala yang baik tu datang dari Allah SWT dan segala kekurangan tu dari kekhilafan diri aku sendiri. Sama-sama la kita memperbaiki apa yang kurang dan tambah la amalan2 baik yang dah kita laku kan. Kalau kita ingat Allah InsyaAllah Dia akan ingat kita juga.

Wassalam.

Sedikit rujukan dari sini.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...