Friday, April 29, 2011

Aku, Dia Dan Spaghetti

Hari Rabu baru ni aku terpikir nak wat spaghetti untuk miss awek sebab lepas ni cuti lama. 4bulan  tak jumpa. Tak dapat la nk masak untuk dia. So aku plan la nak wat spaghetti simple je. Guna 5 bahan je. Tapi bila dah masak dan makan aku dan dia rasa spaghetti kali ni la yang paling sedap yang pernah aku masak. Even tak guna garam sikit pun. So seharian tu memang kami makan spaghetti je la dari sarapan, makan tengah hari, dan makan malam. Sampai malam sedap lagi walaupun tak panaskan. Bangga kejap.hahaha.

Untuk bahan-bahan :
  • spaghetti (ofkos la perlu kan. :P )
  • Sos spaghetti asli prego yang dalam tin kecik tu.
  • Minced meat
  • Tomato 3biji
  • Bawang besar 2 biji (bukan holland onion k )
Sikit dan simple je kan bahan-bahan. Tak letak cendawan bagai pun.

Cara-cara :
  1. Rebus spaghetti tadi mengikut arahan yang ada kat plastik tu. Letak sikit minyak zaitun kalau ada. Tapi minyak masak biasa pun ok.
  2. Bawang besar dengan tomato dipotong dadu.
  3. Panaskan dalam setengah cawan minyak dan masukkan bawang dibiarkan garing. Lepas tu masukkan tomato. Biarkan sampai mengelegak air yang keluar dari tomato dan bawang tadi. Lepas tu masukkan daging cincang dan biarkan daging tu masak. Jangan lupa kacau nanti hangit kat bawah.
  4. Bila air dalam kuali dah semakin kering boleh la masukkan sos prego dan kacau sampai pekat.
  5. Angkat dah hidangkan bersama spaghetti yang telah direbus tadi.
Tada...dah siap dan boleh makan.
gambar hiasan


Senang je kan. Semua orang pun boleh buat la. You can try this at home.hehehe. Dah la simple jimat pulak tu. Kos untuk buat ni dalam RM15 je. Berbaloi-baloi dapat makan sampai malam, tapi untuk dua orang je la kalau nak makan sampai malam.

Ok selamat mencuba resepi ringkas aku ni. Biasa la resepi lelaki memang simple macam ni. Tak suka yang rumit-rumit.

4 comments:

  1. banyak nye letak minyak. memang setengah cawan ek guna hari tu?

    ReplyDelete
  2. setengah cawan tak banyak la..bukan setengah gelas pun

    ReplyDelete
  3. wahhh zaki. xsangka aku ade kawan lelaki yg sweet n caring gler kat awek die..kekeke. resepi ko ade terkurang la. sepatutnye cara2 nak buat tu mesti afe tambah ayah dengan kasih sayang. contoh die cmni..

    " Rebus spaghetti tadi dengan penuh kasih sayang mengikut arahan yang ada kat plastik tu"

    kena masak dengan penuh kasih syg..baru la lg umpphh nak bg awek ko mkn spaghetti tu..muahaha

    opssss...terpanjang pulak aku comment..hehe

    ReplyDelete
  4. hahah..tq yan..aku mn biasa wat entry resepi mcm ni so tak tpikir la ayat mcm ko tu.hehe

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...